Logo Institut del Teatre

Josep Maria Benet i Jornet

Estrena: Teatre Romea. Centre Dramàtic de la Generalitat de Catalunya (Barcelona)8-2-1991
Publicació: BarcelonaRevista Escena, núm. 2, p. 1-151989

Redactor/a: Josep Lluís Sirera

Descripció

Un matrimoni de classe mitjana (Ell i Ella) passen els caps de setmana a la seua segona residència en una urbanització de muntanya. Ella no es troba a gust amb la vida ordenada que duu, cosa que provoca situacions tenses amb el seu marit, que no vol entrar en el seu joc. A més, Ella manifesta el seu neguit perquè des de fa un quant temps se sent assetjada: rep trucades telefòniques sense que qui les fa es done a conéixer i ni tan sols li parle. També, les voltes que ha hagut d'anar a comprar a un hipermercat proper, s'ha trobat a la vora de la carretera un cotxe aturat i un home que li fa senyals perquè detinga el vehicle, cosa que ella no ha fet mai.

Una tarda, finalment, decideix d'aturar-se i fer front al desconegut (L'Home) perquè li diga què pretén amb la seua actitud. Les explicacions de L'Home (addueix que el seu vehicle ha patit una avaria i que és la primera volta que passava per aquella carretera) no la convencen. L'Home, llavors, li promet explicar-li què passa realment si el duu a un self-service proper perquè puga telefonar a un mecànic. Ella hi accedeix i quan arriben s'hi troben la parella de L'Home (La Dona). Té lloc una conversa plena de dobles sentits entre totes dues que Ella talla abruptament, i se'n va sense esperar les explicacions promeses per L'Home. Un cop a casa seua, es mostra molt inquieta i, finalment, pren la decisió de tornar al lloc on L'Home, els altres dies, l'havia estat esperant amb el vehicle aturat perquè li done raó del seu capteniment. Tanmateix, en lloc seu, qui trobarà esperant-la al costat de la carretera serà La Dona, qui li farà recordar una història passada compartida per totes dues i que Ella havia tractat d'esborrar de la memòria.

 


Significació

Tot i que la crítica ha arribat a parlar d'opacitat (Batlle, 1991) o, fins i tot, de dificultats per entendre-la (Belbel, 1991), Desig és un exemple reeixit de construcció acurada en què la intriga es va revelant per mitjà de diàlegs de gran subtilitat (exemplars són els que tenen lloc al self-service), acompanyats de soliloquis que ens revelen els sentiments de tots quatre personatges. L'acció progressa igualment de forma ben mesurada fins a arribar a una anagnòrisi de gran força teatral.

Desig ha estat traduïda a l'anglès, a l'espanyol (per José Sanchis Sinisterra), al francès, al grec, a l'italià i al portuguès.

 


Bibliografia
  • — «El darrer teatre de Benet i Jornet: un cicle». A: Gallén, Enric; Gibert, Miquel M. Gibert (ed.). Josep Maria Benet i Jornet i la fidelitat al teatre de text. Barcelona: Eumo, 2001, p. 93-119.
  • Batlle i Jordà, Carles. «De l’opacitat i la transparència a Desig». Pausa, 9-10 (1991), p. 41-47.
  • Belbel, Sergi. «La sortida del carrer sense sortida». A: Benet i Jornet, Josep M. Desig. València: Editorial Tres i Quatre, 1991, p. 9-14.
  • Gallén, Enric. «Del temps i la felicitat». A: Benet i Jornet, Josep M. Desig. València: Editorial Tres i Quatre, 1991, p. 19-25.
  • Morell, Carme. «Sobre el teatre de Josep Maria Benet i Jornet i les darreres tendències de la dramatúrgia catalana». A: Actes del Desè Col·loqui Internacional de Llengua i Literatura Catalanes. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1996, p. 57-76.

Fonts iconogràfiques

Imatges del muntatge al MAE: F 253-11, F 253-12


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x