Logo Institut del Teatre
Redactor/a: Jordi Jané
Contingut

Pla de política cultural quadriennal elaborat i consensuat del 2005 al 2007 pel Departament de Cultura de la Generalitat i l'Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC) per tal de redreçar la precària situació del circ al país. Presentat i començat a implementar el 2008, estableix els objectius i els mecanismes per regular i potenciar els grans àmbits que conformen l'activitat circense: formació, creació, producció, difusió i projecció internacional.


Evolució

Havent iniciat converses del 1997 al 1998 amb totes les forces polítiques amb representació parlamentària, el juliol del 2005 l'APCC va aconseguir del Parlament de Catalunya una proposició no de llei que instava el govern de la Generalitat a «reconèixer el circ com a art escènica i treballar conjuntament amb el sector per regular aquesta activitat en les seves vessants artística, professional i empresarial; concretar conjuntament amb el sector les polítiques culturals adients per atendre i endreçar la formació, la creació, la difusió i altres aspectes artístics, professionals i empresarials del circ; i formular i iniciar aquest mateix any 2005 les polítiques suara esmentades» (BOPC 12/07/2005).

A finals del 2005 van començar les reunions de treball entre l'APCC i el llavors recentment creat Institut per a la Creació Artística i el Pensament Contemporani (ICAC). Fins al 2007 el procés de redacció del Pla Integral va viure el pas de tres consellers de cultura (Caterina Mieras, Ferran Mascarell i Joan Manuel Tresserras, qui finalment en va fer la presentació oficial el 12 de març del 2008). Amb implementació 2008-2011, el Pla estructurava les solucions a les diferents problemàtiques del sector circense a Catalunya i els preveia terminis d'implementació a curt, mitjà o llarg termini, segons els temes. Línies com la formació d'artistes o les homologacions tècniques (complexes i amb interlocució amb altres conselleries) es preveien a un termini mitjà-llarg. D'altres, com els circuits d'exhibició o els centres de creació, eren susceptibles d'execució més immediata.

Durant el procés de redacció s'havia anat avançant en temes parcials. El 2 de desembre del 2007 el conseller Tresserras feia públic el protocol de regulació de les gires de circ amb vela a Catalunya, acordat entre la Conselleria, l'APCC, la Federació de Municipis de Catalunya i l'Associació Catalana de Municipis i Comarques. En el mateix acte, el Cric i el Raluy van ser els primers circs itinerants a signar l'adhesió al protocol. El temps ha demostrat que aquest protocol és de difícil aplicació, donada l'autonomia dels ajuntaments en aquests temes. Amb un fracàs similar s'ha trobat l'ambiciós projecte de circuit Ciutats Amigues del Circ, també inclòs al Pla Integral i presentat el 23 de juliol del 2008 pel conseller Tresserras, el president de l'APCC i alcaldes i regidors dels onze municipis que s'hi havien adherit.

Les difícils circumstàncies polítiques i econòmiques dels últims anys i una no sempre entusiasta ni eficaç gestió institucional van fer que el Pla Integral de Circ 2008-2011 arribés al 2012 sense haver completat la majoria d'accions previstes en els àmbits artístic, tècnic, formatiu, legal, logístic i deontològic. Bo i així, han estat uns anys en què la inventiva i la qualitat de les produccions catalanes ha augmentat extraordinàriament, en bona part precisament per les línies del Pla Integral que sí que s'han pogut aplicar i que han fet possible consecucions tangibles, com els centres de creació, i d'altres d'intangibles, com la millora en la percepció social del circ a Catalunya.


Actualitat

El segon Pla Integral (2012-2015) es desenvolupa en circumstàncies encara més dificultoses i, malgrat els esforços de la Comissió paritària de seguiment, integrada per l'APCC i el CoNCA, avança molt lentament en els temes clau. És un Pla Integral ambiciós perquè intenta pal·liar mancances i deficiències enquistades en el sector circense català des de fa dècades, i l'APCC sosté que per implementar-lo seriosament calen, a més de recursos econòmics, determinació, tenacitat i capacitat operativa. En aquest sentit, el juliol del 2014 l'APCC redacta i enregistra un manifest en què denuncia el baix grau d'acompliment dels objectius del 2n Pla Integral i la davallada constant de l'aportació del Govern, alhora que suggereix a les companyies associades que el facin públic abans de cada actuació.


Bibliografia

Jané, Jordi. 152 Volts de pista. 2 vols. Tarragona: Arola Editors, 2013. (Col·lecció Eines de Circ)


Enllaços

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x