Logo Institut del Teatre

Dansa de les Àguiles de Pollença (Mallorca)

Comparteix

Segle XVII

Redactor/a: Maria Muntaner González

Trajectòria

Els investigadors no s'han posat d'acord sobre l'origen d'aquesta dansa, que a Mallorca es conserva només a la vila de Pollença el dia de Corpus. Joan Amades, tot estudiant les àguiles processionals del Principat, les relaciona amb el rang de la ciutat que les ostenta, i considera l'àguila com un entremès més, sense un sentit religiós concret. El pare Gabriel Llompart, en canvi, refuta aquesta interpretació, que no considera aplicable a les àguiles pollencines, i en fa una altra de religiosa tot posant en relació l'àguila amb sant Joan Evangelista i entenent-les com una al·lusió a l'altesa del fill de Déu. Altres investigadors locals, com Miquel Bota Totxo (que parteix de les dades recollides per l'historiador Mateu Rotger), han vinculat les àguiles al gremi de teixidors, atès que al segle xiv bona part de les despeses de la processó de Corpus anava a càrrec d'aquest gremi i a l'escut d'armes gremial hi ha una àguila bicèfala. Antoni Mayol i Llompart, en canvi, parla d'un possible origen medieval.

El que sembla clar és que la informació més antiga que tenim de les àguiles que dansen a Pollença actualment data de 1671 a Felanitx, en què en la processó per traslladar el Santíssim Sagrament de l'antiga església a la nova ballaren cossiers i dues àguiles. Les documentades amb anterioritat a aquesta data eren prou diferents de les actuals, tant pel que fa a la vestimenta (el dansaire restava ocult rere una gran cuirassa de pells que imitava l'animal) com pel fet que no solien anar emparellades. Es tractava d'àguiles comparables a les que encara avui dia es conserven en alguns indrets de Catalunya. Val a dir que no tenim dades de la processó de Corpus a Pollença des de 1415 fins a 1871, moment en què l'arxiduc Lluís Salvador publicà el segon volum de Die Balearen, en què descriu la processó de Corpus a Pollença i que acompanya d'un dibuix d'una de les àguiles i de les partitures de la música que aquestes àguiles ballen. Tant la vestimenta com la música coincideixen amb les actuals.


Bibliografia
  • Bota Totxo, Miquel. Històries, tradicions i llegendes. Palma: Edicions Cort, 1986.
  • Llompart, Gabriel. «Las águilas del Corpus de Pollensa (Mallorca) y la interpretación del águila procesional del Levante español». A: Entre la historia del arte y el folklore. Folklore de Mallorca, folklore de Europa. Miscelánea de estudios II. Palma: Fontes Rerum Balearium, 1984, p. 503-532.
  • Lluís Salvador, Arxiduc. Les Balears: descrites per la paraula i la imatge. Vol. II: Mallorca (part general). Palma: Promomallorca, 1999.
  • Mayol i Llompart, Antoni. Els personatges del corpus alcudienc al segle xviii: les àguiles, sant Joan Pelós, David, àngels, apòstols, Barba Roja i el dimoni. Alcúdia: Ajuntament d’Alcúdia, 2006.
  • Mayol i Llompart, Antoni. La festa a l'època medieval (Pollença 1350-1450). Pollença: El Gall, 2008.
  • Rotger y Capllonch, Mateo. Historia de Pollensa. Palma: Amengual i Muntaner, 1906.

Fonts iconogràfiques

Fotografia: Àguila de Pollença 


Enllaços

Continguts relacionats


Generar PDF

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x