Estudiós
Considerat un dels exponents de la literatura proletària francesa dels anys trenta del segle XX amb títols com Porte Glignancourt (1928) i Faubourg Saint-Antoine (Prix Populiste 1936), se'l coneix sobretot per la posterior i fecunda activitat com a historiador circense. Autor de nombrosos articles, reportatges, cròniques, assajos, biografies, estudis, narracions i conferències sobre circ, va editar la revista Cirque, va ser cronista titular de circ i music-hall a L'Humanité i va col·laborar a la revista Monde, entre molts altres mitjans. Va fundar la Union des Historiens du Cirque (que va presidir el 1958) i va ser vicepresident de l'Association de la Presse du Cirque et du Music-hall. Va assessorar Federico Fellini en la preparació del film I Clowns (1970), en algunes seqüències del qual apareix personalment.
Investigador extremament meticulós, la solvència dels seus treballs de recerca i assaig ha contribuït en gran mesura a fixar la historiografia del circ francès i europeu, sobretot en l'especialitat de pallassos. La monografia Les clowns (1945), de magnitud només comparable a L'acrobatie et les Acrobates de Georges Strehly (1903), és una eina imprescindible per entendre l'origen i l'evolució de la comicitat de la pista. En el volum Entrées clownesques (1962), Rémy reprodueix seixanta de les cent cinquanta entrades de pallasso recollides, moltes en directe, al llarg de la seva trajectòria, i contribueix així a perpetuar un repertori escènic que en part té les arrels a la Commedia dell'arte.
Tristan Rémy ha estat un model seguit per estudiosos circenses com els catalans Sebastià Gasch, Jordi Elias i Josep Vinyes, el menorquí Alfredo Marqueríe o el francès Pierre Robert Levy.
Les Clowns. París, Grasset, 1945 (hi ha una reedició del 2002, del mateix editor).
Petite histoire du cirque. Gant (Bèlgica), De Vlam, 1950.
Le Cirque Bonaventure (roman d'un cirque). Editions de la Paix, 1952.
Jean-Gaspard Deburau (amb prefaci de Jean-Louis Barrault). París, L’Arche, 1954.
Le cirque et ses étoiles. Brussel·les, Artis, 1955.
Le Cirque de Moscou. París, Editions Cercle D'art, 1956.
Essai d'une classification décimale des acrobaties espectaculaires. París, Tristan Rémy, 1961.
Entrées clownesques. París, L’Arche, 1962 (reeditat el 1997 per L’Arche).
George Wague, le mime de la Belle Époque. París, Georges Girard, 1964.
Maïss, funambule et clown.
Un gentilhome de cirque: Léon Reiffert.
Ambroise, Jean-Charles. «Entre littérature prolétarienne et réalisme socialiste: le parcours de Tristan Rémy». [En línia] <http://www.cairn.info/revue-societes-et-representations-2003-1-page-39.htm>. [Consulta: 30 octubre 2014]
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar