Logo Institut del Teatre
Territori: C. Bailèn, 72 (Barcelona)
Dates: 1921-1949
Redactor/a: Carme Tierz Grafià
Descripció

Amb sis imponents columnes corínties i un frontó flanquejat per dues criatures mitològiques –dos grius, meitat lleons meitat àguiles–, el taller d’orfebreria que la família Masriera es va fer construir al carrer de Bailèn semblava més un temple clàssic que un obrador. De fet, l’arquitecte Josep Vilaseca i Casanovas es va inspirar en el temple romà d’August del Mont Tàber, al Barri Gòtic, per dissenyar l’edifici, que en els seus orígens tenia una reixa d’accés que reproduïa la del temple d’Erectèon d’Atenes. El taller va començar a edificar-se l’any 1882 per encàrrec dels germans Josep i Francesc Masriera Manovens, segona generació del llinatge de joiers, i va acabar-se el 28 d’abril del 1884. Les estàtues de dos eminents pintors, Marià Fortuny i Eduardo Rosales, esculpides per Josep Reynés –i avui desaparegudes–, flanquejaven l’entrada.

L’any 1912, Lluís Masriera i Rosés, pintor, orfebre, autor, escenògraf i director teatral, va heretar el taller –que els primers anys de segle XX havia acollit l’Escola Moderna de Francesc Ferrer i Guàrdia– i, amb el temps, el va arranjar per donar sortida a les seves inquietuds dramàtiques. El 1921 va fundar Belluguet, companyia amateur que va constituir-se en una proposta teatral alternativa al nostre país, i va oferir funcions en un espai de l’estudi. Després d’unes reformes, l’any 1932 va obrir-se el Teatre Studium.

Amb la guerra, i després de la creació del Consell de l’Escola Unificada (CENU), la Generalitat va confiscar l’Studium i el Teatre Escola –escenari de l’Escola de Declamació (Consell de Cent, 264) des de la dècada del 1910, i associat sovint a assemblees i a actes polítics–, i els va oferir a la Institució del Teatre, que va controlar-ne l’ús.

El 1939 l’Studium es convertí en seu del Club Helena, una societat encara jove que més endavant es faria un lloc en circuit teatral amateur de la ciutat.

Les arts escèniques hi van mantenir la seva presència fins al 1951, quan les monges de la Petita Companyia del Cor Eucarístic de Jesús van comprar l’edifici i s’hi van establir. Durant uns anys, les religioses van mantenir el teatre per a representacions escolars, fora del circuit comercial. Als anys noranta van obrir la propietat al barri, oferint activitats pròpies d’oci i de catequesi. S’hi oferien tallers diversos, entre els quals algun de teatre. El 2009, l’edifici va ser cedit a la Fundació Pere Relats.

Des del 2020 l'edifici és propietat de l'Ajuntament de Barcelona i està catalogat com a Bé Cultural d'Interès Local. L'edifici està pendent de reformes, però és improbable que es preservi el teatre, ja que totes les propostes de reforma presentades proposen enderrocar-lo.


Activitat

Experimental i innovadora, connectada amb les avantguardes europees i amb la renovació d’Adrià Gual, la companyia Belluguet volia ser un contrapès a l’oferta lleugera i comercial dels teatres del Paral·lel; de fet, va obtenir fins i tot ressò internacional –va recollir premis a capitals com Nova York o a Londres i s’adherí a la Fédération Intenational des Sociétés Théâtrales, per exemple–.

Coincidint amb el desè aniversari del grup, Masriera va reformar el vell escenari instal·lat a l’estudi del carrer Bailèn per convertir-lo, el 1932, en la Sala de Teatre Studium. Entre aquest any i l’esclat de la Guerra Civil, el 1936, la programació de l’Studium fou estable i continuada, amb obres escrites i dirigides per Lluís Masriera, cicles dedicats al teatre francès i les anomenades Audicions íntimes, sessions d’òpera de cambra interpretades per músics i cantants europeus, a banda de fites com la lectura de Doña Rosita la soltera a càrrec del seu autor, Federico García Lorca, davant de la companyia de Margarita Xirgu.

Els anys de guerra van provocar la dissolució de Belluguet. Als anys quaranta, la companyia va reprendre l’activitat sota el nom El Teatro de los Artistas, però va perdre la rellevància que havia tingut als anys vint, quan va posar en escena espectacles propis com Un idil·li prop del cel (1924), amb música original d’Eduard Toldrà.


Bibliografia

Curet, Francesc. Història del teatre català. Barcelona: Enciclopèdia Catalana: Editorial Aedos, 1967.

Graells, Guillem-Jordi. L’Institut del Teatre 1913-1988. Història gràfica. Barcelona: Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona, 1990.

Munsó Cabús, Joan. Els cinemes de Barcelona. Barcelona: Edicions Proa: Ajuntament de Barcelona, 1995. (Col. Imatges-Barcelona)

Rodrigo, Antonina. Margarita Xirgu. Madrid: Ediciones Aguilar, 1988.

Tierz, Carme; Muniesa, Xavier. Barcelona ciutat de teatres. Barcelona: Ajuntament de Barcelona: Viena Edicions, 2013.


Enllaços

SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar

 

CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar

 

MAE
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar

 

Carregant...
x