Dramaturg, emprenedor, estudiós
Crític, historiador i teòric del teatre. Va estudiar dret a la Universitat de València, d’on marxà a Madrid el 1955 per fer estudis a l’Institut d'Investigacions i Experimentacions Cinematogràfiques i entrà a treballar com a crític teatral a la revista Triunfo. Posteriorment, també s’encarregaria de la crítica teatral d’altres publicacions, com Diario 16. Amb el director de Triunfo, Ángel Ezcurra, funda la revista Primer Acto, que aviat es convertirà en el principal portaveu dels moviments de renovació teatral a l’Estat espanyol.
Des de començament dels anys seixanta va desenvolupar una intensa tasca d’articulista, ponent i conferenciant arreu de l’Estat espanyol. Ha publicat, com a conseqüència, desenes d’articles i llibres, sense comptar les seues aportacions regulars a la revista Primer Acto, fundada per ell i encara en actiu.
Monleón no es limitarà, però, a un treball purament teòric i, a més de col·laborar durant uns anys amb La Cuadra de Sevilla amb motiu del seu primer espectacle, Quejío (1971), impulsarà iniciatives com la del Teatro Popular Español (1958-1959), el Centro Español para las Relaciones con el Teatro de América Latina (CERTAL, entre el 1979 i el 1982), o —més recentment— l’Instituto Internacional de Teatro del Mediterráneo (1991), des del qual ha dut a terme una intensa tasca de connexió entre les diferents realitats teatrals de la Mediterrània. Va dirigir del 1984 al 1989 el Festival de Teatro Clásico de Mèrida i, des que es va crear, el Festival de Teatro de Madrid Sur (1996).
Com a docent, va impartir classes de sociologia del teatre a la Reial Escola Superior d'Art Dramàtic (RESAD) fins al 1992. Una altra faceta destacable fou la de director i dramaturg, amb textos com Proceso a Kafka (1991) o La gallina ciega (1984), sobre l’obra homònima de Max Aub.
Tot i que Monleón va desenvolupar la pràctica totalitat de la seua tasca fora de la seva València natal, va mantenir sempre estrets lligams amb el teatre i els centres culturals del País Valencià (com la Universitat de València). Del 1999 al 2005 organitzà conjuntament amb el professor Nel Diago (UV) les jornades internacionals de reflexió conegudes com «Acción teatral en la Valldigna», i algunes de les seues dramatúrgies foren estrenades als teatres públics valencians, com Historias del transtierro (2003), sobre la vida i obra de Max Aub.
(Selecció)
14 maig 2003. Historias del transtierro. María Ruiz. Teatre Rialto. València.
1971. Treinta años de teatro de la derecha. Barcelona: Tusquets
1978. El teatro del 98 frente a la sociedad española. Madrid: Cátedra.
1978. América Latina, teatro y revolución. Caracas: Monte Ávila.
1990. Tiempo y teatro de Rafael Alberti. Madrid: Primer Acto.
2001. Crónicas del siglo XX (Proceso a Kafka i La gallina ciega). València: Universitat de València.
2003. Historias del transtierro. València: Teatres de la Generalitat Valenciana.
2008. La travesía. 1927-2008. Memoria de mi tiempo.
Herreras, Enrique (coord.). La crítica teatral y social según José Monleón. Alzira: Algar Ediciones, 2002.
Herreras, Enrique. José Monleón. Un viaje (real) por lo imaginario. València: Generalitat Valenciana, 2002.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar