Logo Institut del Teatre

Anatol / La megalomania d'Anatol

Comparteix
Autor/s: Schnitzler, Arthur
Altres autor/s: Formosa, Feliu [traducció] ; Kovacsics, Adan [pròleg]
Editorial/s: Institut del Teatre (Diputació de Barcelona)
Col·lecció: Col·lecció Popular de Teatre Clàssic Universal ; 51
Lloc: Barcelona
Any: 1998
Suport: Paper
Enquadernació: Rústica
Pàgines: 108
Alçada i amplada: 18 x 11 cm.
Idioma/es: Català
Dipòsit legal: B-3415-1998
ISBN: 84-7794-540-3
Tipologia: Llibre
Descripció

Arthur Schnitzler (Viena 1862-1931), neuròleg, narrador i dramaturg austríac, pertanyia a una familia acomodada de la burgesia jueva, d'influència tan determinant a la vida cultural vienesa. El seu pare i el seu germà foren metges de prestigi ben reconegut, i ell mateix cursà la carrera de medicina; un cop doctorat, però, aviat deixà d'exercir la professió per dedicar-se a l'escriptura. Com el seu compatriota i coetani Sigmund Freud (ambdós psicoanalistes i fortament protestats) esdevingué un gran coneixedor de l'ànima humana. A les seves novel·les, narracions, drames, comèdies i monodrames (el gènere preferit per l'autor) descobreix la «miserable realitat moral, sexual, social i política, resumida en la paraula decadència, sota les aparences meravelloses de l'Imperi Austro-hongarès en els seus darrers temps», i el seu humor i la seva versatilitat mai no amaguen la profunda desil·lusió, el nihilisme i la desesperança. De l'obra dramàtica d'Arthur Schnitzler destaquem: AnatolFlirteig, Professor Bernhardi, El personatge sobreexcitat, Dos quarts de dues, El camí solitari, El gran teatre de Wurstel i les dues obres ja publicades per l'Institut del Teatre: La ronda i La cacatua verda.

Anatol, la primera gran creació literària de Schnitzler, és un cicle de peces en un acte. L'autor hi va treballar entre els anys 1889 1892. Els diferents textos que componen l'obra són intercanviables; cadascun constitueix una unitat amb una idea central pròpia. La majoria van ser publicats i estrenats per separat i el cicle complet de l'obrava aparèixer publicat el 1892, amb un pròleg d'Hugo von Hofmannstal.

Les peces que integren Anatol són uns primers apunts per a La ronda i palesen tota la teatralitat de Schnitlzer, gran aforista i un mestre de les rèpliques brillants i agudes. La personalitat passiva i inactiva d'Anatol, que és la que imposa també l'estructura formal a l'obra, reflecteix la situació psicològica de les classes dominants de la monarquia austrohongaresa a la fi del segle XIX.

Publiquem en aquest volum el cicle complet d'Anatol seguit de l'obra La megalomania d'Anatol, amb traduccions de Feliu Formosa i un pròleg d'Adan Kovacsics.


SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
i.teatre@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE TERRASSA
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
it.terrassa@institutdelteatre.cat

 

 

CENTRE DE VIC
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
it.vic@institutdelteatre.cat

Carregant...
x