Raimon Àvila (Barcelona 1962) es va graduar en dansa contemporània a l'Institut del Teatre. El 1983 completa els seus estudis a Brussel·les i, novament a Barcelona, actua en diversos espectacles. A partir del 1990 va treballar com a crític de dansa al Diari de Barcelona. Actualment és professor de dansa i tècniques de coneixement corporal a l'Institut del Teatre. Home perplex, la seva primera obra de teatre, va guanyar l'accèssit al Premi Ignasi Iglésias 1989. Una altra obra seva, El mètode, va ser programada al Festival Montalcino 1991, dirigida per Joan Ollé.
Lluïsa Cunillé i Salgado (Badalona 1961) participa des de fa uns anys en els seminaris de dramatúrgia teatral que dirigeix José Sanchis Sinisterra a la Sala Beckett de Barcelona. L'obra Berna va obtenir un accèssit al Premi Ignasi Iglésias 1991. Aquest mateix any va guanyar el Premi Calderón de la Barca amb Rodeo, estrenada al Mercat de les Flors de Barcelona la temporada 1992-1993 i publicada pel Centro Nacional de Nuevas Tendencias Escénicas. El febrer de 1993, va estrenar Molt novembre al Teatre Adrià Gual (La Cuina).
Francesc Pereira (1961) ha escrit obres teatralscom Ficus, estrenada Teatre Adrià Gual el 1990 i publicada va la revista Escena. Per la creació d'Infimitats, estrenada el 1991 al Teatre Romea de Barcelona, el Centre Dramàtic de la Generalitat de Catalunya li concedí una borsa de treball. El 1992 va estrenar Silencis a la Sala Planeta de Girona. Amb Patates, estrenada al Cafeteatret de Copenhaguen el 1993, obtingué un accèssit al Premi Ignasi iglésias 1988, premi que li ha estat atorgat a la darrera convocatòria (1993) per l'obra Biografia.
Josep Pere Peyró (Palma de Mallorca 1959) ha estudiat a Palma i a Barcelona. Fundador del grup Morel Teatre, ha participat en el Teatro Fronterizo i en els seminaris de dramatúrgia de la Sala Beckett. Ha estrenat les obres A ninguna parte i Infinito, Jocs d'artifici, Accions crònica i La parella és…, i les adaptacions Mary Plexiglàs de Miquel Obiols i l'Amant bilingüe de Joan Marsé. La revista Pausa li ha publicat Infinito i La mirada. Altres textos teatrals seus són L'Eduard, Hongkong Somni i La trobada, accèssit al Premi Ignasi Iglésias 1992.
El present volum conté quatre peces teatrals de joves autors: Home perplex de Raimon Àvila, Berna de Lluïsa Cunillé, Patates de Francesc Pereira i La trobada de Josep Pere Peyró. Aquestes obres van ser guanyadores de l'accèssit al Premi Ignasi Iglésias. Es tracta de quatre veus que ja s'han fet sentir en premis, edicions o estrenes. Quan llegim aquests diàlegs notem que es tracta d'uns dramaturgs nascuts al voltant d'uns mateixos anys, amb uns referents històrics i culturals semblants, en el marc d'una mateixa realitat escènica. Apreciem que hi domina la temàtica individualista, o intimista, que existeix un interès notable per l'experimentació de les formes escèniques, per la recerca dels seus límits, de les seves fronteres, una experimentació eclèctica i un punt desapassionada.
Cal observar que cap d'aquestes peces no podria haver estat escrita fa trenta anys: hi ha un punt de partida que és el d'ara i només el d'ara. Però, d'altra banda, cal constatar igualment que hi ha diferències enormes, tant tècniques com temàtiques.
Ens trobem, doncs, davant d'unes experiències dramàtiques i uns punts de vista renovats, amb els quals aquests quatre autors ens desperten una diversitat d'expectatives.
SEU CENTRAL
Plaça Margarida Xirgu, s/n
08004 Barcelona
T. 932 273 900
Contactar
CENTRE DEL VALLÈS
Plaça Didó, 1
08221 Terrassa
T. 937 887 440
Contactar
CENTRE D'OSONA
c/ Sant Miquel dels Sants, 20
08500 Vic
T. 938 854 467
Contactar